یک نمایش وقیحانه
در گفت‌وگوی «جام‌جم» با استفان لندمن،نظریه‌پرداز آمریکایی مطرح شد

یک نمایش وقیحانه

محبوبیت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا چنان کاهش یافته که حالا دموکراتها نگران اخراج زودهنگام از کاخ سفید هستند.
کد خبر: ۱۴۰۵۲۱۷

مصطفی صادقی: در انتخابات ۲۰۲۰ جو بایدن به مدد تنفر جامعه آمریکایی از دونالد ترامپ موفق شد مانع از تشکیل دومین دولت ترامپ شود و جمهوری خواهان را روانه خانه کرد.

حالا همان اتفاق در حال تکرار برای خود اوست و پیش‌بینی می‌شود بایدن شانس زیادی برای تشکیل دومین دولت نداشته باشد. شاید برای همین است که از میان چهره‌های حزب دموکرات رقبایی برای رئیس‌جمهور سر بلند کرده‌اند تا شاید بتوانند در انتحابات درون حزبی، بایدن را به حاشیه ببرند.

یوی از دلایل این نگرانی‌ها، نتایج نظرسنجی درباره انتخابات سال آینده در آمریکاست.

در تازه‌ترین نظرسنجی شبکه ان‌بی‌سی نیوز که از ۱۴ تا ۱۸ آوریل با حضور یک هزار شرکت‌کننده برگزار شده، ۷۰درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که نمی‌خواهند بایدن چهار سال دیگر در دفتر بیضی کاخ سفید بماند. این رقم برای رای‌دهندگان حزب دموکرات، به ۵۱درصد تنزل یافته است.

در همین نظرسنجی، ۶۰ درصد از جمله یک‌سوم جمهوری‌خواهان، گفته‌اند که مخالف شرکت ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده هستند که این به معنای منفور بودن چهره اصلی حزب رقیب است و این موضوع کمی دموکراتها را آرام می‌کند.

نکته جالب اینجاست که حدود نیمی از پاسخ‌دهندگانی که مخالف حضور بایدن در انتخابات هستند، سن بالای وی را عمده دلیل خود برای این مخالفت اعلام کرده‌اند و این یعنی، اقبال به سیاستمداران کهنسال در آمریکا کاهشی چشمگیر یافته است.

به این ترتیب یک سال مانده تا انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده، مردم آمریکا از نامزدهای اصلی هردو حزب (بایدن و ترامپ) متنفر هستند و هیچ یک را شایسته اداره کشورشان نمی‌دانند.

این ناامیدی از دو حزب اصلی، نوعی بن‌بست در سیاست آمریکا را رقم زده و به معنی پایان کار سیستم دو حزبی در این کشور است. سیستمی که سالهاست هر صدای رقیبی را خاموش می‌کند و همه رسانه‌ها و کرسی‌های قدرت را در انحصار خود دارد.

بسیاری از صاحبنظران پیش‌بینی کرده‌اند که ادامه این وضعیت، آمریکا را در آستانه تجزیه داخلی و بحران‌های سیاسی قرار خواهد داد و بر موج اعتراضات در این کشور خواهد افزود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها